Ako zabezpečiť pitný režim u seniorov?

Chcete si užiť pokojné a príjemné leto bez starostí? Letné mesiace prinášajú okrem slnka, tepla a oddychu aj nástrahy, ktoré môžu byť nebezpečné najmä pre starších ľudí. Ak máte vo svojom okolí seniorov, postarajte sa počas nadchádzajúcich horúcich dní o ich bezpečnosť. Doma, v práci alebo na dovolenke, stále môžete mať prehľad, či sú vaši blízki v poriadku a tiež im môžete pomôcť zbytočne sa nevystavovať rizikám, medzi ktoré patrí aj dehydratácia. Prečítajte si niekoľko užitočných rád, ako zabezpečiť pitný režim u seniorov (nielen) počas leta.

Čo je dehydratácia a prečo je nebezpečná?

Voda, jedna z najvýznamnejších zložiek ľudského organizmu, zabezpečuje v tele správne fungovanie všetkých dôležitých procesov. Od trávenia, cez vylučovanie škodlivých látok, reguláciu telesnej teploty, prenos kyslíka, vitamínov a živín, až po činnosť svalov a nervového systému.
Ak však telo stratí viac tekutín, než ich prijme, dochádza k dehydratácii organizmu.

Riziko dehydratácie spočíva v dlhodobých následkoch, ktoré môže spôsobiť. Ohrozený je mozog, srdce, obličky a svaly. Následkom dehydratácie často dochádza k vzniku obličkových kameňov, infekcii močových ciest, ale napríklad aj k poškodeniu pečenie, kĺbov či svalov. U seniorov nad 65 rokov môže ísť v niektorých prípadoch až o život ohrozujúci stav.

Prečo je u seniorov zvýšené riziko dehydratácie?

Jedným z najčastejších dôvodov, kvôli ktorým v lete prichádzajú ľudia nad 65 rokov do nemocnice, sú prípady dehydratácie a úpalu. Prečo je to tak?
Keď sa dieťa narodí, jeho telo je tvorené vodou až zo 75%, no toto číslo v priebehu života klesá. U detí je to 65%, u dospelých 55% – 60% a u seniorov to môže byť len 45%. To znamená, že telo seniora má oveľa menšie zásoby vody, z ktorých môže čerpať a zároveň sa telo stáva menej efektívne pri regulácii teploty.

Je tiež dokázané, že s pribúdajúcim vekom mozog pomalšie reaguje na pocit smädu a v kombinácii so stratou pamäti či demenciou sa riziko dehydratácie zvyšuje až 6-násobne.
Rýchlejšiu dehydratáciu môžu spôsobiť aj zdravotné problémy, ako napríklad cukrovka či ochorenia obličiek, kedy pri močení dochádza k väčším stratám vody, prípadne niektoré lieky, hlavne diuretiká – lieky na odvodnenie. A v neposlednom rade, niektorí seniori úmyselne obmedzujú príjem tekutín, kvôli obavám z inkontinencie.

Aké sú príznaky a ako ich zachytiť včas?

Najčastejšími príznakmi dehydratácie sú:

  • smäd
  • suché ústa
  • únava
  • zvýšená frekvencia dýchania
  • zvýšený tep srdca
  • problémy s krvným tlakom
  • vyššia telesná teplota
  • bolesť hlavy, závraty
  • svalová slabosť alebo kŕče
  • podráždenosť či zmätenosť

Všetky tieto príznaky sa však môžu mylne pripisovať iným zdravotným problémom, preto je dôležité sledovať aj častosť močenia a sfarbenie moču – ak je telo hydratované, moč by mal byť svetložltý alebo číry.
Na množstvo z uvedených príznakov vás môžu včas upozorniť hodinky pre seniorov JimiWatch. Vďaka ich prepojeniu s aplikáciou Seniio môžete sledovať základné zdravotné parametre (pulz, krvný tlak, telesná teplota, saturácia krvi kyslíkom) svojich blízkych na diaľku a v reálnom čase.

Ako zabezpečiť dostatočný príjem tekutín u seniorov?

Pri prevencii platí jednoduché pravidlo – vypiť aspoň 8 pohárov vody denne (pri väčšej fyzickej aktivite treba toto množstvo zvýšiť). Veľmi pomáha tiež naplánovať si časy pitia, pretože ak sa už dostaví smäd, ide o jeden z príznakov dehydratácie.
Chcete si byť istí, že vaši blízki vypijú dostatok vody počas dňa? Pomôže vám s tým aplikácia Seniio. Prostredníctvom nej môžete svojim blízkym do hodiniek JimiWatch nastaviť pravidelné pripomienky, ktoré ich upozornia, že je čas na nápoj.

Richard BYSTRIAN